studies

Advanced Informatics and Computing Systems - Software Development and Αrtificial Intelligence

Intelligent Technologies for HCI

Η Αλληλεπίδραση Ανθρώπου-Υπολογιστή αποτελεί πλέον ένα πολύ σημαντικό τομέα της Πληροφορικής. Η εξάπλωση της χρήσης των υπολογιστών σε ανθρώπους όλων των ηλικιών, όλων των επιπέδων μόρφωσης και επαγγελμάτων έχει καταστήσει τη διεπαφή με το χρήστη εξαιρετικά σημαντική για την επιτυχία οποιουδήποτε λογισμικού. Επιπροσθέτως, η πολυπλοκότητα των λειτουργιών του λογισμικού καθώς και η υπερπληροφόρηση από το Διαδίκτυο, η οποία μέσω λογισμικού, περνάει στον τελικό χρήστη δημιουργούν ακόμα μεγαλύτερες ανάγκες για πιο ευέλικτο και αποδοτικό σχεδιασμό των συστημάτων διεπαφής με τους χρήστες.

Σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις από το χώρο της Τεχνολογίας Λογισμικού σχεδόν το μισό λογισμικό σε συστήματα που αναπτύσσονται σήμερα και 37-5°% των προσπαθειών σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής λογισμικού συνδέονται με τα συστήματα διεπαφής με τους χρήστες. Γι αυτό το λόγο, προβλήματα και μέθοδοι από την περιοχή της Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Υπολογιστή επηρεάζουν ολόκληρη την διαδικασία ανάπτυξης λογισμικού σε τεράστιο βαθμό και αντίστροφα.

Με βάση τα νέα αυτά δεδομένα η κατεύθυνση «Ευφυείς Τεχνολογίες Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Υπολογιστή» έχει ως στόχο την εκπαίδευση των φοιτητών στις πλέον σύγχρονες τεχνολογίες Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Υπολογιστή οι οποίες χρησιμοποιούν τις ευφυείς τεχνολογίες για την ανάπτυξη ευέλικτων και εξατομικευμένων συστημάτων διεπαφής με τους χρήστες. Η κατεύθυνση έχει διαμορφωθεί με την προοπτική να εκπαιδεύσει τους μεταπτυχιακούς φοιτητές στα σύγχρονα αυτά θέματα ώστε να καλύψουν παράλληλα δύο στόχους:

• Την άρτια ειδίκευση των φοιτητών για την αγορά εργασίας στο χώρο της ανάπτυξης λογισμικού.

• Την προσέγγιση των θεμάτων αιχμής στην έρευνα και τεχνολογία, που θα επιτρέψει στους φοιτητές την περαιτέρω ενασχόλησή τους με τα θέματα αυτά σε ερευνητικό επίπεδο.

Obligatory Courses

1st semester

Pattern Recognition and Machine Learning

Αναγνώριση Προτύπων (pattern recognition) είναι η επιστημονική περιοχή που έχει στόχο την ταξινόμηση αντικειμένων σε κατηγορίες (κλάσεις) και συμπεριλαμβάνει το επιστημονικό πεδίο της Μηχανικής Μάθησης (machine learning). Σκοπός, επομένως, του παρόντος μαθήματος είναι να παρουσιάσει με ενιαίο τρόπο τις ευρύτερα χρησιμοποιούμενες τεχνικές και μεθοδολογίες για προβλήματα αναγνώρισης προτύπων.

 

Το περιεχόμενο του μαθήματος χωρίζεται σε οκτώ ενότητες και κάθε ενότητα πραγματοποιείται σε μία ή περισσότερες διαλέξεις.

 

Ενότητα 1: Εισαγωγή στην Αναγνώριση Προτύπων

 

Ενότητα 2: Ταξινομητές που βασίζονται στη θεωρία αποφάσεων του Bayes:

Θεωρία Αποφάσεων του Bayes, H Γκαουσσιανή Συνάρτηση Πυκνότητας Πιθανότητας, Ταξινομητές Ελάχιστης Απόστασης, Ταξινομητής Ευκλείδειας Απόστασης, Ταξινομητής Mahalanobis Απόστασης, Εκτίμηση Μέγιστης Πιθανοφάνειας των παραμέτρων της Γκαουσσιανής Συνάρτησης Πυκνότητας Πιθανότητας

Μοντέλα Μίξης, Ο Αλγόριθμος Expectation-Maximization, Παράθυρα Parzen

Εκτίμηση Πυκνότητας Πιθανότητας με βάση τους k-πλησιέστερους γείτονες, Ο Ταξινομητής Naive Bayes, Ο Ταξινομητής Πλησιέστερων Γειτόνων

 

Ενότητα 3: Ταξινομητές που βασίζονται στη Βελτιστοποίηση Συνάρτησης Κόστους:

Ο αλγόριθμος Perceptron, H online έκδοση του αλγόριθμου Perceptron, Ταξινομητής Ελάχιστου Τετραγωνικού Σφάλματος, Περίπτωση πολλών κλάσεων, Μηχανές Διανυσματικής Στήριξης (ΜΔΣ/SVM): Η γραμμική περίπτωση, Επεκτάσεις για την περίπτωση πολλών κλάσεων, SVM: Η μη γραμμική περίπτωση, Ο Αλγόριθμος Perceptron με χρήση Πυρήνων, O Αλγόριθμος AdaBoost, Πολυστρωματικά Δίκτυα Perceptrons

 

Ενότητα 4: Μετασχηματισμοί Δεδομένων: Γένεση Χαρακτηριστικών και Μείωση Αριθμού Διαστάσεων:

Ανάλυση σε Κύριες Συνιστώσες (PCA), Ανάλυση σε Ιδιάζουσες Τιμές (SVD), Ανάλυση Γραμμικής Διάκρισης κατά Fisher, Ανάλυση σε Κύριες Συνιστώσες με Χρήση Πυρήνων, Μέθοδος Χαρτογράφησης Ιδιοτιμών του Laplacian Μητρώου

 

Ενότητα 5: Επιλογή Χαρακτηριστικών:

Αποκοπή Ακραίων Τιμών, Κανονικοποίηση Δεδομένων, Έλεγχος Υποθέσεων: t-Test,

Καμπύλη Receiver Operating Characteristic, Λόγος Διάκρισης κατά Fisher, Μέτρα Διαχωριστικής Ικανότητας μεταξύ κλάσεων, Απόκλιση, Απόσταση Bhattacharya και Φράγμα Chernoff, Μέτρα βασισμένα σε Μητρώα Διασποράς, Επιλογή Υποσυνόλου Χαρακτηριστικών, Βαθμωτή Επιλογή Χαρακτηριστικών, Διανυσματική Επιλογή Χαρακτηριστικών

 

Ενότητα 6: Σύγκριση με Πρότυπα Αναφοράς: Απόσταση Edit, Σύγκριση Ακολουθιών Πραγματικών Αριθμών, Δυναμική Χρονική Στρέβλωση στα πλαίσια της Αναγνώρισης Φωνής

 

Ενότητα 7: Κρυφά Μοντέλα Markov: Μοντελοποίηση, Αναγνώριση και Εκπαίδευση

 

Ενότητα 8: Ομαδοποίηση: Βασικές Έννοιες και Ορισμοί, Αλγόριθμοι Ομαδοποίησης, Ακολουθιακοί Αλγόριθμοι, Αλγόριθμος BSAS, Βελτίωση Ομαδοποίησης, Αλγόριθμοι Ομαδοποίησης Βασιζόμενοι στη Βελτιστοποίηση Συνάρτησης Κόστους, Αλγόριθμοι Σαφούς Ομαδοποίησης, Αλγόριθμοι Μη-Σαφούς Ομαδοποίησης, Άλλοι Αλγόριθμοι Ομαδοποίησης, Αλγόριθμοι Ιεραρχικής Ομαδοποίησης, Γενικό Σχήμα Συγχώνευσης, Εξειδικευμένοι Αλγόριθμοι Συγχώνευσης, Επιλογή της καλύτερης Ομαδοποίησης

Με την επιτυχή́ ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα είναι σε θέση:

  • Να διαθέτει προχωρημένες και εξειδικευμένες γνώσεις σε αλγορίθμους, τεχνικές και μεθοδολογίες αναγνώρισης προτύπων, όπως στην Μπεϋζιανή θεωρία ταξινόμησης, σε γραμμικούς και μη γραμμικούς ταξινομητές, σε Νευρωνικά δίκτυα, σε Κρυφά Μοντέλα Markov, σε αλγορίθμους ομαδοποίησης και τεχνικές επιλογής χαρακτηριστικών και μείωσης αριθμού διαστάσεων δεδομένων.
  • Να αντιλαμβάνεται με ευχέρεια πώς συνδυάζονται γνώσεις πιθανοτήτων, στατιστικής, γραμμικής άλγεβρας και βελτιστοποίησης για τη δημιουργία αλγορίθμων αναγνώρισης προτύπων.
  • Να αναλύει προβλήματα πραγματικών δεδομένων (ανοικτής πρόσβασης), στα οποία απαιτείται η σχεδίαση/ανάπτυξη/υλοποίηση συστημάτων ταξινόμησης αντικειμένων.
  • Να εκτιμά με κριτική σκέψη το εφικτό των προβλημάτων αυτών, να επιλέγει τους κατάλληλους αλγορίθμους/τεχνικές και να προβαίνει στην αποτίμηση και συγκριτική μελέτη των επιδόσεων εναλλακτικών λύσεων.
  • Να διαχειρίζεται με ευχέρεια τον φόρτο και την πολυπλοκότητα τέτοιων προβλημάτων πραγματικών δεδομένων σε περιβάλλον ομαδικής εργασίας.
  • Να κατέχει προχωρημένες προγραμματιστικές δεξιότητες σε περιβάλλον ανάπτυξης λογισμικού Python/MATLAB/GNU Octave για την υλοποίηση πρωτότυπων αλγορίθμων, τεχνικών και μεθόδων ταξινόμησης αντικειμένων.
  • Να εκτιμά και να επαναχρησιμοποιεί υφιστάμενες υλοποιήσεις συναρτήσεων ανοιχτού κώδικα, σχετικών με το πεδίο της αναγνώρισης προτύπων, όπως των συναρτήσεων της βιβλιοθήκης scikit-learn.
  • Να διακρίνει έννοιες συναφείς της αναγνώρισης προτύπων, στα συγγενή επιστημονικά πεδία της Μηχανικής Μάθησης, της Ανάλυσης Δεδομένων και της Τεχνητής Νοημοσύνης.
  • Να εφαρμόζει με ευχέρεια και πρωτοτυπία αλγορίθμους, τεχνικές και μεθοδολογίες αναγνώρισης προτύπων στις έρευνες, μελέτες και εργασίες τους με κριτικό και δημιουργικό τρόπο.
  • Να επιδεικνύει κριτική κατανόηση στον τρόπο διασύνδεσης των αλγορίθμων, τεχνικών και μεθοδολογιών αναγνώρισης προτύπων με ποικίλους γνωστικούς τομείς.
  • Να εφαρμόζει αλγορίθμους, τεχνικές και μεθοδολογίες αναγνώρισης προτύπων για την επίλυση σύνθετων ζητημάτων στο χώρο εργασίας με επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο.
  • Να αναπτύσσει με αυτονομία τις σχετικές με την αναγνώριση προτύπων γνώσεις  και ικανότητές τους.

Να επιλύει προβλήματα και να λαμβάνουν στρατηγικές αποφάσεις με αφετηρία την επαγωγική σκέψη βασιζόμενοι στους αλγορίθμους, στις τεχνικές και στις μεθοδολογίες αναγνώρισης προτύπων.

302, Central Building
+302104142322

Algorithmic Techniques and Applications

Considering the wide scope of the subject, this M.SC. Course focus mainly on the parallel algorithms and computation:
- Basic algorithmic techniques for shared memory and distributed memory systems (Pointer jumping, Divide and Conquer, Pipelining, Load Balancing)
- Parallel algorithms for searching, sorting, graph problems (shortest paths, connected components, minimum spanning tree), arithmetic computations (matrix multiplication, solutions of a system of linear equations, solutions of differential equations), image processing (e.g. image segmentation), computational geometry (convex hull, visibility problems), problems from mechanics (e.g. n-body simulation)
- Parallel Programming: OpenMP, Pthreads, Java threads, CUDA, OpenCL, MPI

On successful completion of this unit students will be able to:
1. Aptly apply the algorithmic techniques for solving computational problems in various application fields.
2. Identfy the inherent difficulty of an algorithmic problem.
3. Evaluate the quality of an algorithmic solution both analytically and experimentally.
4. Analytically determine the time and the space complexity of algorithms.
5. Efficiently implement algorithms taking into account the features of the implementation platform.

301, Lam. 126
+302104142124

542, Central Building

+30 210 4142262

Special Topics in Software Engineering

Στο μάθημα Ειδικά Θέματα Τεχνολογίας Λογισμικού θα διδαχθούν μεθοδολογίες ανάπτυξης λογισμικού με έμφαση στην ανάλυση και το σχεδιασμό. Αρχικά θα γίνει η παρουσίαση των κυριότερων μοντέλων κύκλου ζωής λογισμικού συμπεριλαμβανομένου του Μοντέλου Καταρράκτη και της αντικειμενοστρεφούς διαδικασίας Rational Unified Process (RUP). Θα αναλυθούν τα χαρακτηριστικά ποιότητας λογισμικού και θα γίνει παρουσίαση αλγορίθμων προϋπολογισμού κόστους λογισμικού. Θα δοθεί έμφαση στη διδασκαλία της UML, η οποία είναι μια γλώσσα μοντελοποίησης που χρησιμοποιείται για αντικειμενοστρεφή ανάλυση και σχεδιασμό λογισμικού και ήδη έχει αποτελέσει ένα διεθνές πρότυπο ανάπτυξης λογισμικού που χρησιμοποιείται ευρύτατα από εταιρείες, οργανισμούς και από μηχανικούς λογισμικού για τους σκοπούς της ανάπτυξης λογισμικού. Θα γίνει αναφορά σε Εργαλεία Υποβοήθησης Ανάπτυξης Λογισμικού (CASE Tools). Επίσης θα παρουσιασθούν μεθοδολογίες λειτουργικής προσέγγισης. Το μάθημα περιλαμβάνει εργαστήρια για τη χρήση του εργαλείου Rational Rose.

Οι στόχοι του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι μεταπτυχιακοί φοιτητές εποπτική γνώση, και κριτική ικανότητα επιλογής μεθοδολογιών που χρησιμοποιούνται για ανάλυση και σχεδιασμό καθώς και δυνατότητες εκπόνησης ανάλυσης και σχεδιασμού λογισμικού με χρήση των πλέον διαδεδομένων αντικειμενοστρεφών και λειτουργικών μεθοδολογιών σε πραγματικά προβλήματα, όπως είναι η UML.

Professor
507, Central Building
+30.210.4142269

Artificial Intelligence

Η Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence, AI) είναι το επιστημονικό πεδίο που έχει ως αντικείμενο την ανάπτυξη θεωριών, μοντέλων και συστημάτων λογισμικού που επιδεικνύουν νοήμονα συμπεριφορά. Περιλαμβάνει θέματα όπως αναπαράσταση γνώσης, αλγορίθμους επίλυσης προβλημάτων, μηχανική μάθηση, επεξεργασία φυσικής γλώσσας, αντίληψη και δράση, ευφυείς πράκτορες, σχεδιασμό ενεργειών, έμπειρα συστήματα, κ.ά, ενώ σχετίζεται άμεσα και με το πεδίο των ευφυών εικονικών περιβαλλόντων το οποίο και υποστηρίζει. Έχει καθημερινή πρακτική εφαρμογή σχεδόν σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:

  • Να κατέχουν εξειδικευμένες γνώσεις σχετικά με τις θεωρητικές αρχές της Τεχνητής Νοημοσύνης
  • Να διαθέτουν ευρεία γνώση σχετικά με τις εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης, με έμφαση στην αναπαράσταση γνώσης, τους αλγορίθμους επίλυσης προβλημάτων, το σχεδιασμό ενεργειών, τους ευφυείς πράκτορες και τα έμπειρα συστήματα
  • Να επιλέγουν και να εφαρμόζουν με ευχέρεια τις διαδικασίες διαχείρισης και λειτουργίας συστημάτων ευφυών πρακτόρων και έμπειρων συστημάτων
  • Να σχεδιάζουν και να αναπτύσσουν με ευχέρεια τις διάφορες χρήσεις και εφαρμογές τους
  • Να εφαρμόζουν με ευχέρεια και πρωτοτυπία τις μεθόδους και τεχνικές της Τεχνητής Νοημοσύνης στις έρευνες, μελέτες και εργασίες τους με κριτικό και δημιουργικό τρόπο.
  • Να επιδεικνύουν κριτική κατανόηση στον τρόπο διασύνδεσης των εννοιών και μεθόδων Τεχνητής Νοημοσύνης με ποικίλους γνωστικούς τομείς.
  • Να εφαρμόζουν μεθόδους και τεχνικές της Τεχνητής Νοημοσύνης για την επίλυση σύνθετων ζητημάτων στο χώρο εργασίας με επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο.
  • Να αναπτύσσουν με αυτονομία τις σχετικές με την Τεχνητή Νοημοσύνη γνώσεις και ικανότητές τους,
  • Να επιλύουν προβλήματα και να λαμβάνουν στρατηγικές αποφάσεις με αφετηρία την επαγωγική σκέψη βασιζόμενοι στις μεθόδους Τεχνητής Νοημοσύνης.

604,Lam.126
+302104142146

Integrated Development Environments (IDEs)

  • Σχεδιασμός του συστήματος διεπαφής με τον χρήστη.
  • Η ανθρώπινη πλευρά στην αλληλεπίδραση.
  • Κλασσικά και σύγχρονα μέσα επικοινωνίας του υπολογιστή.
  • Μοντέλα αλληλεπίδρασης και μοντέλα για τον χρήστη.
  • Στόχοι, μέθοδοι, ανάλυση εργασιών.
  • Χρηστικότητα, φιλικότητα λογισμικού.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:

 

  • Να έχουν εξειδικευμένη γνώση, να κατανοούν και να εξηγούν τις αρχές του σχεδιασμού ενός συστήματος διεπαφής.
  • Να σχεδιάζουν με ευχέρεια εύχρηστα συστήματα διεπαφής με τους χρήστες για οποιαδήποτε εφαρμογή.
  • Να υλοποιούν με πρωτοτυπία συστήματα διεπαφής με τους χρήστες σε κάποια οπτική γλώσσα προγραμματισμού.
  • Να αξιολογούν την ευχρηστία των συστημάτων διεπαφής που έχουν αναπτυχθεί από άλλους.
  • Να προσδιορίζουν τις δυνατότητες και ικανότητες που μπορεί κανείς να περιμένει από τους ανθρώπους χρήστες για σχεδιασμό βελτιωμένων, μελλοντικών αλληλεπιδραστικών συστημάτων.
  • Να κατανοούν και να ταξινομούν εργασίες ιεραρχικά
  • Να εφαρμόζουν με ευχέρεια την ιεραρχική ανάλυση εργασιών.
  • Να αντιλαμβάνονται τη σημαντικότητα της ύπαρξης βοήθειας σε ένα αλληλεπιδραστικό σύστημα διεπαφής.
  • Να αναγνωρίζουν τις μορφές βοήθειας που μπορεί να παρέχεται σε ένα αλληλεπιδραστικό σύστημα διεπαφής.
  • Να σχεδιάζουν και να αναπτύσσουν εύχρηστη βοήθεια σε ένα αλληλεπιδραστικό σύστημα διεπαφής.
  • Να αναγνωρίζουν τα διάφορα εγχειρίδια χρήσης που συνοδεύουν ένα αλληλεπιδραστικό λογισμικό.
  • Να αναλύουν με κριτική σκέψη και να συνθέτουν ευκρινείς οδηγίες χρήσης σε αλλλεπιδραστικά λογισμικά .
  • Να συντάσσουν, με βάση τα παραπάνω, τα απαραίτητα εγχειρίδια χρήσης που συνοδεύουν ένα αλληλεπιδραστικό λογισμικό.
  • Να διαθέτουν ευρεία γνώση, κατανοούν και εξηγούν θεωρητικά μοντέλα αλληλεπίδρασης.
  • Να κατανοούν και να υλοποιούν τα στάδια του μοντέλου του Norman.
  • Να αναλύουν εναλλακτικούς τρόπους σχεδιασμού αλληλεπιδράσεων ενός συστήματος διεπαφής σύμφωνα με το μοντέλο του Νόρμαν.
  • Να προτείνουν με πρωτοτυπία και να αξιολογούν εναλλακτικούς τρόπους σχεδιασμού αλληλεπιδράσεων ενός συστήματος διεπαφής.
  • Να εφαρμόζουν με ευχέρεια και πρωτοτυπία τις αρχές του σχεδιασμού ενός συστήματος διεπαφής στις έρευνες, μελέτες και εργασίες τους με κριτικό και δημιουργικό τρόπο.
  • Να επιδεικνύουν κριτική κατανόηση στον τρόπο διασύνδεσης των αρχών του σχεδιασμού ενός συστήματος διεπαφής με ποικίλους γνωστικούς τομείς.
  • Να εφαρμόζουν τις αρχές του σχεδιασμού ενός συστήματος διεπαφής για την επίλυση σύνθετων ζητημάτων στο χώρο εργασίας με επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο.
  • Να αναπτύσσουν με αυτονομία τις σχετικές με τον αποτελεσματικό τρόπο σχεδιασμού ενός συστήματος διεπαφής γνώσεις  και ικανότητές τους.
  • Να επιλύουν προβλήματα και να λαμβάνουν στρατηγικές αποφάσεις με αφετηρία την επαγωγική σκέψη βασιζόμενοι στις αρχές του σχεδιασμού ενός συστήματος διεπαφής.

540, Central Building

207, Central Building
+302104142131

2nd semester

Generative AI, Large Language Models (LLM) and Prompt Engineering

Intelligent Virtual Environments and Game Development

Εικονικά περιβάλλοντα ονομάζονται τα τρισδιάστατα περιβάλλοντα προσομοίωσης σε υπολογιστή των οποίων η απεικόνιση γίνεται σε πραγματικό χρόνο και εξαρτάται από τη συμπεριφορά του χρήστη. Όταν τα περιβάλλοντα αυτά εμπλουτίζονται με τεχνικές από το χώρο της Τεχνητής Νοημοσύνης και των Ευφυών Πρακτόρων με σκοπό να αυξηθεί η αυτονομία και αληθοφάνειά τους, καλούνται Ευφυή Εικονικά Περιβάλλοντα. Σκοπός του μαθήματος είναι η επισκόπηση της σύγχρονης βιβλιογραφίας σε θέματα σχεδίασης και ανάπτυξης ευφυών συνθετικών χαρακτήρων, καθώς και των εφαρμογών των ευφυών εικονικών περιβαλλόντων στους χώρους της εκπαίδευσης, της διασκέδασης και της προσομοίωσης.

Το μάθημα καλύπτει τα παρακάτω θέματα:
1. Εισαγωγή στην Εικονική Πραγματικότητα
2. Ευφυείς πράκτορες και συνθετικοί χαρακτήρες
3. Αρχιτεκτονικές ευφυών εικονικών πρακτόρων
4. Μοντέλα αίσθησης και αντίληψης
5. Μοντελοποίηση συναισθημάτων
6. Πράκτορες διεπαφής
7. Ολοκληρωμένα συστήματα και εφαρμογές

604,Lam.126
+302104142146

Advanced Human-Computer Interaction with Computer Sense

Εισαγωγή

Σύντομη επισκόπηση αρχών και εφαρμογών σημάτων και συστημάτων

Ανάλυση δισδιάστατης εικόνας με χρήση τελεστών

Έγχρωμη και πολυφασματική όραση

Στερεοσκοπική όραση

Χαρακτηριστικά ηχητικών σημάτων

Διαχωρισμός ηχητικών πηγών

Τεχνητή ακοή και επεξεργασία τρισδιάστατου ηχητικού σήματος

Επεξεργασία φωνής

Τεχνητά ανοσοποιητικά συστήματα

Αρχές σύντηξης αισθητήριων

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:

  • Να κατέχουν εξειδικευμένες γνώσεις σχετικά με τις αρχές και εφαρμογές σημάτων και συστημάτων
  • Να διαθέτουν ευρεία γνώση σχετικά με την Ανάλυση δισδιάστατης εικόνας με χρήση τελεστών
  • Να γνωρίζουν σε βάθος αρχές της πολυφασματικής και στερεοσκοπικής όρασης
  • Να επιλέγουν και να εφαρμόζουν τεχνολογίες τεχνητής ακοής και επεξεργασίας τρισδιάστατου ηχητικού σήματος
  • Να εφαρμόζουν με ευχέρεια και πρωτοτυπία τις αρχές σημάτων και συστημάτων στον σχεδιασμό ενός συστήματος διεπαφής στις έρευνες, μελέτες και εργασίες τους με κριτικό και δημιουργικό τρόπο.
  • Να επιδεικνύουν κριτική κατανόηση στον τρόπο διασύνδεσης των αρχών σημάτων και συστημάτων στον σχεδιασμό ενός συστήματος διεπαφής με ποικίλους γνωστικούς τομείς.
  • Να εφαρμόζουν τις αρχές σημάτων και συστημάτων στον σχεδιασμό ενός συστήματος διεπαφής για την επίλυση σύνθετων ζητημάτων στο χώρο εργασίας με επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο.
  • Να αναπτύσσουν με αυτονομία τις σχετικές με τον αποτελεσματικό τρόπο εφαρμογής των αρχών σημάτων και συστημάτων στον σχεδιασμό ενός συστήματος διεπαφής γνώσεις και ικανότητές τους.
  • Να επιλύουν προβλήματα και να λαμβάνουν στρατηγικές αποφάσεις με αφετηρία την επαγωγική σκέψη βασιζόμενοι στις αρχές σημάτων και συστημάτων στον σχεδιασμό ενός συστήματος διεπαφής.

302, Central Building
+302104142322

Artificial Intelligence in Adaptive Learning

Το μάθημα στοχεύει στη μελέτη των πλέον σύγχρονων τεχνολογιών εκπαιδευτικού λογισμικού και e-learning, οι οποίες παρέχουν δυνατότητες εξατομίκευσης και προσαρμοστικότητας. Η ευρύτητα και πολυπλοκότητα του παγκόσμιου δικτυακού ιστού, που χρησιμοποιείται ποικιλοτρόπως στην εκπαίδευση όλων των βαθμίδων, αλλά και η ανάγκη για εξατομικευμένη διδασκαλία καθιστούν απαραίτητα τα “ευφυή” εργαλεία, τα οποία επιτρέπουν τη δυναμική εξατομίκευση της διδασκαλίας μέσω υπολογιστή. Ο συνδυασμός τεχνητής νοημοσύνης, μοντελοποίησης χρηστών και εξόρυξης δεδομένων επιτρέπει να δημιουργήσουμε εκπαιδευτικό λογισμικό παγκόσμιου διαδικτυακού ιστού για επιτραπέζιους υπολογιστές, ή για κινητά τηλέφωνα που έχει την ικανότητα να αλλάζει τη συμπεριφορά του ανάλογα με τις ανάγκες του χρήστη-διδασκόμενου. Ένα προσαρμοστικό σύστημα διδασκαλίας πρέπει να χαρακτηρίζεται από την ικανότητα να αναγνωρίζει διδασκόμενους-χρήστες, να χρησιμοποιεί μηχανισμούς για να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με αυτούς και να προσαρμόζει την διδακτική στρατηγική του για το μέλλον.

Professor
507, Central Building
+30.210.4142269

207, Central Building
+302104142131

Speech and Sound Recognition

Η αναγνώριση σημάτων ομιλίας και ήχου είναι πεδίο σύζευξης της ευρύτερης επιστημονικής περιοχής της πεξεργασίας σημάτων και της μηχανικής μάθησης. Έχει στόχο την εξειδίκευση των αλγορίθμων, τεχνικών και μεθόδων της επεξεργασίας σήματος σε σήματα ομιλίας και λοιπών ήχων, προκειμένου να αξιοποιηθούν οι ιδιότητες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των σημάτων αυτών και να σχεδιαστούν αποδοτικοί αλγόριθμοι αναγνώρισης με σύγχρονες τεχνικές μηχανικής μάθησης

Με την επιτυχή́ ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση:
* Να διαθέτει προχωρημένες γνώσεις δειγματοληψίας/εγγραφής σημάτων ομιλίας/ήχου, αντίληψης ήχων και αρχών ψυχοακουστικής, φασματικής ανάλυσης σημάτων ομιλίας/ήχου, κωδικοποίησης/συμπίεσης σημάτων ομιλίας/ήχου και μεθόδων/τεχνικών αναγνώρισης και σύνθεσης σημάτων ομιλίας και ήχου.
* Να αντιλαμβάνεται πώς συνδυάζονται γνώσεις θεωρίας σήματος, ψυχοακουστικής και μηχανικής μάθησης για τη δημιουργία συστημάτων επεξεργασίας και ανάλυσης ομιλίας/ήχων, όπως συστημάτων βελτίωσης ποιότητας σήματος, συστημάτων συμπίεσης ομιλίας/ήχων και συστημάτων αναγνώρισης ομιλίας και ηχητικών συμβάντων.
* Να κατέχει τη δεξιότητα να αναλύει προβλήματα πραγματικών δεδομένων (ανοικτής πρόσβασης), στα οποία απαιτείται η σχεδίαση/ανάπτυξη/υλοποίηση συστημάτων επεξεργασίας/ανάλυσης ομιλίας/ήχου, να εκτιμά το εφικτό των προβλημάτων αυτών, να επιλέγει τους κατάλληλους αλγορίθμους/τεχνικές και να προβαίνει στην αποτίμηση και συγκριτική μελέτη των επιδόσεων εναλλακτικών λύσεων.
* Να έχει την ικανότητα να διαχειρίζεται τον φόρτο και την πολυπλοκότητα τέτοιων προβλημάτων πραγματικών δεδομένων σε περιβάλλον ομαδικής εργασίας.
* Να κατέχει προχωρημένες προγραμματιστικές δεξιότητες σε περιβάλλον ανάπτυξης λογισμικού Python/MATLAB/GNU Octave για την υλοποίηση αλγορίθμων, τεχνικών και μεθόδων επεξεργασίας και ανάλυσης σημάτων φωνής/ήχου.
* Να κατέχει τη δεξιότητα να κατανοεί και να επαναχρησιμοποιεί υφιστάμενες υλοποιήσεις συναρτήσεων ανοιχτού κώδικα, σχετικών με τα πεδίο της επεξεργασίας σημάτων φωνής/ήχου και της μηχανικής μάθησης.

505, Central Building
+302104142128

3rd semester

MSc Thesis

Material and links